mcps-efs.pl

mcps-efs.pl – biznes, finanse

co to znaczy ceo
Marketing Praca

Co to znaczy CEO? Czym jest ten skrót?

Wiele osób zastanawia się, co to znaczy CEO. Warto najpierw powiedzieć, że coraz częściej można spotkać się w przedsiębiorstwach z nazywaniem stanowisk wszelakimi skrótami. Bywają sytuację, że nie jest się pewnym, z kim tak naprawdę ma odbyć się spotkanie, a ponadto do kogo należy zwrócić się w konkretnej sprawie. Z tego powodu warto dowiedzieć się, kim jest CEO w przedsiębiorstwie. Istnieją również inne skróty od stanowisk pracowniczych. Mowa tutaj na przykład o CSO, DBA czy CIO.

Sprawdź także: Jakie są stanowiska w korporacji?

CEO skrót

Okazuje się, że w wielu polskich przedsiębiorstwach można zaobserwować tendencję do nazywania członków zarządu bądź kierownictwa przy zastosowaniu wszelakich skrótów. Nierzadko ma się do czynienia z CSO, CFO, a także CEO. Warto dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje. Jest tak, ponieważ przedsiębiorstwa coraz częściej nawiązują współpracę z zagranicznymi firmami. Z tego powodu stosowanie nazw stanowisk w języku angielskim znacznie ułatwia współpracę pomiędzy firmami.

Zdecydowanie jest to priorytet w obecnych czasach. Oprócz tego pewne przedsiębiorstwa chcą być zwyczajne w pełni profesjonalne, z tego powodu korzystają z takowych skrótów, co nie zawsze jest wymagane, lecz w uszach klientów może brzmieć dość poważnie. Pomimo tego że za granicą zdarza się, że CEO jest stanowiskiem nawet w jednoosobowych firmach, to w naszym kraju przyjmuje się, że takowe nazwy przyjmowane są w przedsiębiorstwach z zarządem. Okazuje się, że najważniejsze oraz najczęściej przewijające się stanowiska to takie, które zajmują osoby zarządzające przedsiębiorstwem, a ponadto poszczególnymi jej działami. Co ciekawe, praktycznie wszystkich z nich rozpoczynają się od litery C. Oznacza ona ,,chief”. Ponadto zakończone są literą O.

CEO

Dyrektor generalny w korporacji

CEO to dyrektor generalny bądź zarządzający. Mowa tutaj o prezesie zarządu, szefie, a także najistotniejszej osobie, która znajduje się na samym szczycie pracowniczej hierarchii. Taka osoba może liczyć na bardzo wysokie wynagrodzenie i jest niezbędna w prawidłowym funkcjonowaniu firmy. Trzeba wiedzieć o tym, że CEO w przedsiębiorstwie to człowiek, który dysponuje najwyższą władzą wykonawczą.

To pracownik, który jest przełożonym wszystkich innych dyrektorów konkretnej firmie. Warto też dodać, że CEO odpowiada za długofalową wizję organizacji, a oprócz tego jego zadaniem jest koordynacja działań przedsiębiorstwa oraz zarządzanie nim. Dlatego jest to twarz firmy. Warto wiedzieć o obowiązkach takiej osoby. Okazuje się, że CEO odpowiada za tworzenie misji oraz strategii przedsiębiorstwa. Dodatkowo kreuje oraz wdraża długoterminowe plany firmy. Zajmuje się również ich realizacją. Innym zadaniem pracownika na stanowisku CEO jest przewodzenie organizacją, a dodatkowo analizowanie raportów, które dotyczą działania przedsiębiorstwa. Ponadto taki człowiek musi wybierać członków zarządu. Innym zadaniem jest podejmowanie kluczowych decyzji, które mogą mieć bardzo istotny wpływ na rozwój firmy. Mowa tutaj na przykład o inwestycjach, fuzjach, a także przejęciach.

Sprawdź także: Zawody wymagające pracy fizycznej

Co to znaczy CEO?

Okazuje się, że w Stanach Zjednoczonych tytułem CEO określa się prezesów nie tylko dużych, ale również małych przedsiębiorstw. Warto dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja w innych krajach anglojęzycznych. Na przykład w Wielkiej Brytanii czy Australii termin CEO jest przeważnie przeznaczony dla spółek akcyjnych. Tak samo sytuacja wygląda na przykład w Kanadzie czy Nowej Zelandii. W innych przypadkach stosowane jest określenie managing director. Mowa tutaj o dyrektorze zarządzającym. Co istotne, w naszym kraju taki rodzaj nazewnictwa praktykowany jest tylko w niektórych przedsiębiorstwach z zarządem. Jak się okazuje, Chief Executive Officer może, lecz nie musi być właścicielem firmy. W praktyce wygląda to tak, że większość ludzi na takim stanowisku dostało się na nie w ramach awansu wewnętrznego bądź posiada pewną część udziałów firmy. W języku angielskim właściciel firmy to owne bąź founder, w przypadku, kiedy dana osoba jest również jej założycielem. Istnieją także inne angielskie nazewnictwa istotnych stanowisk.

Warto jeszcze przytoczyć CFO. Jest to skrót od Chief Financial Officer. W tym wypadku mowa tutaj o dyrektorze finansowym, który odgrywa bardzo istotną funkcję w każdym dużym przedsiębiorstwie. Okazuje się, że jest to najwyższe stanowisko w dziale finansów. Jego celem jest planowanie finansów przedsiębiorstwa oraz analizowanie jej mocny czy słabych stron. Do tego należy doliczyć proponowanie rozwiązań. Należy wymienić również CIO. Jest to najwyższe stanowisko w dziale informatycznym. Praktycznie każda duża firma czy korporacja ma rozległy dział IT. W obecnych czasach nie da się bez niego skutecznie funkcjonować. W języku polskim CIO to dyrektor IT. Rolą takiego pracownika jest określenie działu, a ponadto nadzór nad procesami integracji systemów informatycznych, które odgrywają bardzo istotną rolę w każdym dużym przedsiębiorstwie. Jest tak, ponieważ w dużych korporacjach praca oraz większość procesów jest zautomatyzowana. Z tego powodu CIO może wpływać na bardzo dużo kluczowych decyzji.