mcps-efs.pl

mcps-efs.pl – biznes, finanse

metody ustalania cen
Finanse

Metody ustalania cen przez firmy

Osoby, które prowadzą własną działalność powinny dokładnie znać istniejące metody ustalania cen. Działania, które polegają na ustaleniu takiej ceny, żeby zysk osiągnięty przez firmę był jak największy określane są jako strategia cenowa.

Popularne metody ustalania cen

Najpopularniejsza jest strategia niskich cen, która bywa nazywana również penetracją rynku. Jej celem jest pokonanie konkurencji przez zastosowanie niskich cen. Taka metoda jest stosowana zazwyczaj przez podmioty, które dopiero rozpoczynają działalność i zależy im na dużych obrotach początkowych. Niskie ceny są jednak używane także przez liderów na rynku, którzy w ten sposób blokują ruchy konkurencji. Jeżeli strategia niskich cen będzie zrealizowana w sposób prawidłowy to istnieje duża szansa, że firma uzyska korzyści ekonomiczne. Największą zaletą tej metody jest szybkie budowanie bazy adresowej. Jednak wraz z rozwojem firmy strategia niskich cen zaczyna tracić na znaczeniu. Jest to również częste zjawisko w przypadku prowadzenia wyprzedaży. Skutkiem strategii niskich cen może być wojna cenowa, która polega na zmniejszaniu cen produktów przez firmy bez żadnego podłoża ekonomicznego. Regularne zaniżanie cen przez przedsiębiorstwo prowadzi do spadku rentowności. Jednocześnie zainteresowanie taką marką spada w oczach konsumentów. W przypadku wojen cenowych największe szanse mają duże przedsiębiorstwa, które w ten sposób moga łatwo wyeliminować z rynku małe firmy.

Cena oparta na kosztach

Ciekawym rozwiązaniem jest również zastosowanie strategii średnich cen. W takiej sytuacji towar jest wystawiany według średniej ceny rynkowej. Przewaga nad konkurencją budowana jest przy zastosowaniu korzyści pozacenowych. Jeżeli produkt posiada dodatkowe atuty to logiczny jest fakt, że klienci będą w stanie zapłacić trochę więcej. Przykładowe atuty produktów to między innymi niezawodność oraz wysoka trwałość towaru. Ostatnią metodą ustalania ceny jest strategia wysokich cen. Określana jest również jako skimming i polega na utrzymywaniu maksymalnej ceny do czasu aż pojawi się konkurencja na rynku. W przypadku pojawienia się podobnych produktów, firma obniża ceny i dzięki takiemu rozwiązaniu nie ponosi żadnych strat. Cena oparta na kosztach jest metodą, która polega na zwiększeniu kwoty zakupu o koszty marży własnej. Na uwagę zasługuje również metoda, która polega na ustalaniu ceny w oparciu o działania konkurencji. Ciekawym rozwiązaniem jest również cena produktu, która powstaje zgodnie z danymi dostarczonymi przez klientów. W tej metodzie klient jest na pierwszym miejscu, dzięki czemu generowane zyski mogą być zdecydowanie większe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *