Na czym polega marketing doświadczeń?

0
22
marketing doświadczeń

Marketing doświadczeń jest rodzajem strategii marketingowej opartej na mocnej więzi z konsumentami. Jego głównym celem jest takie wkomponowanie danej rzeczy w życie konsumenta, żeby ten mógł racjonalnie zadecydować o zakupie towaru.

Główne założenia marketingu doświadczeń

W marketingu doświadczeń najważniejsze jest długofalowe budowanie relacji z klientami. Głównym założeniem tego typu marketingu jest postrzeganie konsumentów jako jednostek zdolnych do samostanowienia oraz podejmowania decyzji. Klienci nabywają nie produkty, ale doznania oraz doświadczenia, które towarzyszą przy okazji zakupu. Przedsiębiorcy powinni brać pod uwagę przede wszystkim uczucia konsumentów. Dlatego najważniejsze jest tło produktu oraz korzyści jakie otrzyma konsument po zakupie danej rzeczy. Przykładowo może to być zwiększenie statusu społecznego oraz satysfakcja połączona z dumą. Ważnym pojęciem w marketingu doświadczeń jest touchpoint, określany również jako punkt styczności. Jest to celowy oraz przypadkowy moment kontaktu z klientem. Jest to najlepszy czas, żeby stworzyć angażujące oraz niezapomniane doznania. Warto pamiętać, że ilość punktów styczności zależy przede wszystkim od produktu oraz natury marki. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ informacji między firmą a konsumentem. Klasyczne formy reklamowe takie jak plakaty oraz billboardy w marketingu doświadczeń są zmarginalizowane. Głównym celem powinno być nawiązanie przyjacielskich relacji, w których najważniejsze jest porozumienie, a nie sprzedaż.

Nawiązanie długofalowej relacji

Jeżeli klient poczuje więź emocjonalną z firmą oznacza to, że marketing spełnił swoje zadanie. Zakup produktu nie jest w takiej sytuacji najważniejszy. Cele są długofalowe i polegają na uzyskaniu zaufania oraz wsparcia od konsumentów. Standardowe techniki reklamowe nie są wystarczające, ponieważ są skupione na komunikacji inwazyjnej, w której stosowana jest perswazja. Takie działanie niestety może odstraszyć potencjalnych klientów oraz partnerów. Żeby osiągnąć długofalowy efekt należy skorzystać z innych rozwiązań. Obecnie funkcjonuje bardzo dużo firm, a konsument z reguły nie chce korzystać z przeciętnych marek. Szczególnie ważna jest możliwość utożsamiania się z danym produktem. Jeżeli z danym towarem kojarzą się pozytywne doznania oraz rozwój osobisty to istnieje znacznie większa szansa, że klient dokona zakupu. Warto również wiedzieć w jaki sposób podejmowane są decyzje zakupowe. Jednak konsumenci coraz częściej wybierają produkty, z którymi związane są pozytywne doświadczenia. Dzięki niektórym produktom ludzie mogą czuć się przynależni do określonej grupy społecznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here